Bocs Tyss szerintem valami nem stimmelt, mégpedig az, hogy a boszorkánymesteri mágiánál én a méregmágiát és a betegségmágiát raknám egy csoportba, és nem a mentál asztál mágia közé pakolnám.
Bm-i mágiánál a Betegségeket én is áttenném vagy a Méregmágiához, vagy a Rontásokhoz.
És ami kimaradt, mint varázshasználó az Illuzionista.
Tisztán mozaikmágia (vagyis a mozaikmágia alapjait használja), ezért szerintem a Magasmágia képzettség szükséges hozzá. Szétbontani nem is tudom érdemes-e. Magában a méret, a távolság, az idõ, a tudat nem bír létezni, kötni kell valamihez. Esetleg így:
- Forma
- Érzet
- Méret, Távolság, Idõ, Tudat
Vagy pedig egyáltalán nem bontjuk meg és csak egyszer kell megvenni rá a képzettséget.
Emberi törvény kibírni mindent S menni mindig tovább, Még akkor is ha nem élnek már benned Remények és csodák.
1: A harcosnak pont hogy több választható képzettséggel kellene indulnia, mint a varázslónak, ha már annyira reálisan akartok játszani. Mert a varázsló kénytelen a mágia tanulásával és gyakorlásával poshadni, míg a harcos megtanulja nagyjából nem elejteni a fegyvert és egyébként azt tanul, csinál, akit csak akar. Itt tényleg a "tápoljuk a mágiahasználókat" kicsengés van.
2: Akkor most a nyelvet, helyismeretet és kultúrát is meg kell venni? Mert így mindenkinek kötelezõ lenne 9 KAP-ot eltárolni? Vagy ha már annyira különbözõ és egyedi karikat akarunk, akkor ezeket nem kötelezõ felvenni?
3: Azt azért szem elõtt kéne tartani szerintem, hogy nagyon szép ez a "realitás", de két dolog sántít benne: Egyrészt ez megint szubjektíven reális és nincs semmi jele, hogy akik ezt a fejükbe vették odafigyelnének a többiekre. Másrészt azt is elõ kéne venni, hogy ez egy FANTÁZIA játék. Tehát a nagy realitásnak nem szabadna a játékélmény rovására menni. Ami most megint megtörtént ezzel a hirtelen mégis inkább máshogy gondolom váltással.
4: A mágiarészek szétválasztása: A boszorkánymesternél a betegségmágia egyértelmûen a rontásokhoz sorolandó, ha már ilyen csoportok alakulnak ki. Mert ugyebár a rontás az egy mágikusan gerjesztett betegség, a betegségmágia meg a természetes betegségekkel manipuláló mágia.
A varázslónál én azt nem tudom, hogy az elemi mágiának és a formázásainak mi köze van a természetes anyagok mágiájához? Annyiban jó, hogy így ha varázslót alkotok véletlenül csak egy mágiaformát kell felvennem.
- Anyagmágia (Elemi mágia, Természetes anyagok mágiája, Formázások)
- Asztrálmágia
- Mentálmágia
- Tér- és idõmágia
- Nekromancia
Tam-nak semmi köze az elemi mágiához. Azzal a mágiával, még ha csak azt fejleszti is, iszonyatos dolgokra képes. Nem szabad egy kalap alá venni.
A szimpatikus mágia pedig egyáltalán nem általános dolog, gondoljatok bele, ha minden varázsló képes lenne használni az irtózatosan táp érintést. Az ilyesmit csak asztrál, mentál és térmágusok használnak általánossággal, a többinek extra. Végre igazi szférikus varázslókat akarok csinálni, meg akarok küzdeni tudományomért.
Ami a többit illeti, hasonlóan nem értek egyet a boszorkányok egyes összevonásaival, mivel ha még eddig nem derült volna ki, nagyon durva kaszt.
Quator,az elsõ pont alatt felsorolt dolgokkal nem értek egyet...míg egy harcos RENGETEG idejét felemészti a képességeinek csiszolása,és a különbözõ harci képzettségek elsajátítása,addig egy varázsló tizenévekig nem csinál mást,csak könyveket búj,tanul.így szerintem egy varázslónak adatik meg az összes kaszt közül a legtöbb elméleti képzettség.
õ az mellett,hogy megtanul varázsolni,és pszízni,van egy csomó szabad ideje,hogy saját szájízének megfelelõ dolgokat tanuljon,mint például történelemet,etikettet,nyelveket,vagy hasonló,könyvbõl tanulható tanokat...emellett egy harcos a fizikai képzettségeit a MAX 5 éves képzés alatt(a variknál ez 18 ) elég szépen felfejleszti,valamint megtanul fegyverekkel bánni,és ha elég ügyesen osztod a KAP-okat,akkor még jut sok-sok harci képzettségre,egy varázsló pedig a fent említett 18 év alatt varázsolni,pszízni tanul meg,+ még pár képzettséget.szóval az,hogy a varázslók sok képzit kapnak(vehetnek)az simán magyarázható,és reális szerintem!
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Shirin Horha 2007.02.15. 17:44-kor.
"...hisz mire jó a halál,ha nem váltja fel az élet adománya, és mire jók a kacajok, ha egyetlen teremtett lélek sem ismeri fel, mert az egész világ zokogásba fullad."-Keith Alanson:Por a porhoz
Szerintem meg egyáltalán nem így van. Azért nem ugyanaz megtanulni egy fegyvert használni, mint bebiflázni azt a sok elméleti anyagot úgy, hogy abban hiba ne legyen, mert ha hibázik, annak beláthatatlan következményei vannak. Az már inkább reális, hogy egy mágiaforma megtanulása nagyjából 1 fegyverének felel meg, de akkor csak akkor tudja használni az adott mágiaformát ha meg is tanulta! Tegnap ebben egyeztünk meg Chris-sel, ami ugyan ellent mond a szabálykönyvnek, mindenesetre sokkal reálisabbnak tûnik...
Na akkor itt rendbe kéne tenni pár dolgot. A módosítások tényleg azt szolgálták, hogy a játék reálisabb legyen, és hogy a varihasználóknak se legyen könnyebb dolguk. Mint ahogy már említettem azért javasoltam a mágiák szétbontását úgy ahogy a magasmágiánál le van írva, mert a mágiahasználóknak a mágikus képzettségük olyan mint a harcosnak a harci képzettségei. Szóval nemhogy tápoltuk a mágiahasználókat, hanem nehezítettük a dolgukat. Én úgy vélem, hogy nem kellene teljesen eltörölni az elsõdleges és másodlagos képzettségek szerinti felállást. A HM/KM dönthessen úgy, hogy egy karakternek valamelyik képzettség nem elsõdleges és írathassa át másodlagosra. Csak ezt ne foglaljuk táblázatokba és ne általánosítsuk. Persze legyenek olyan határok amin túl az adott képzettség ne másodlagosba tartozzon, hanem egszerûen legyen megtiltva. Lásd vari-nehézvértviselet. Ezt a KM/HM-ek józan ítélõképességére kell bízni. 1. Na elõször Quator. ETK-ban tényleg úgy volt, hogy a harcos több KP-val indult, mert teljesen szuabadon lehetett fejleszteni, és alig kapott alap képziket, szintenként meg majdnem semmit. Ez volt az ETK-s felfogás. Az UT gyökeresen más. Az általad felállított indok érvényét vesztette azzal, hogy nincsenek alap képzicsomagok, és a karakterek nem kapnak szintenként képzettségeket. Viszont a harcosok több KP-s fejlõdése megmaradt azon formában, hogy több KP-t tudnak TP-bõl váltani, és mindezt kevesebb TP-ért. Az UT-ban a harcos nem elsõ szinten táposabb képzik szempontjából, hanem szintlépésenként húz el. Szóval alapból KAP-ból jobban húzhatja a tulajdonságait és HM-jeit, pár szint múlva úgyis beéri a többieket képzik terén. Ez szól Sion kifogásinak is. 2. Az alapból megkapható Kultúra, Élõnyelv, Helyismeret dolog szerintem jó ötlet. Itt lehetnénk rugalmasabbak és rábízhatnánk a karakterekre, hogy ezekben hányadik fokon vannak. Koncepciótól függõen lehet változó. Ha túl magasan veszi fel, akkor még lehet vétózni. 3. Ebbõl a kritikából nem sok mindent szûrtem le. De lássuk. Ez nem teljesen egy számítógépes játék, ahol az élethûség a játszhatóság rovására megy. Persze egy ponton túl igen, de meg kell találni az egyensúlyt. Ha kicsi az élethûség, akkor viszont nem tudja magát beleélni a játékos. Alapba én ezt az új szabad játékteret teljesen szabályrendszer nélkül képzeltem el, de ha már muszáj, akkor játszunk reálisan. Az meg hogy nem gondolunk a többiekre, azt kikérem magamnak. Sok órát, sok napot gondolkoztam azon, hogy az UT-t hogyan lehetne játszhatóvá tenni. Ebbõl alakult ki azoknak a változtatásoknak az armadája, amit asztali játékban már játszunk, és amit felvázoltam elõttetek is. Persze nem lehet mindenki kedvére tenni, ez a kollektivizmus alaptörvénye. Nem csak azoknak kell kompromisszumkészeknek lenni, akik fejlesztenek, hanem azoknak is akik használni fogják. Mindenki elhiheti feltétel nélkül, hogy a fejlesztõi csapat megpróbálja szolgálni a játékosok érdekeit, a játszhatóságot, a realizmust is. Aki ilyen dolgokba ásta bele magát az rájöhetett, hogy nem könnyû megtartani az egyensúlyt.
A mágiák felosztásáról. Nem az én találmányom az egész természetesen, hanem szedtem valahonnan. Mégpedig a reneszánsz nevû "javítás"-i próbálkozásból. Ebbõl az alternatív rendszerbõl csak a mágiarendszert tartottam használhatónak, így megpróbáltam átültetni. Az ottani felosztásban is vannak hibák de jó alapul szolgált. Pl annyit változtattam rajta, hogy a KPköltségeket általánosítottam, tehát ha valaki vulgármágia (boszimágia)-n belül meg akart tanulni két fajta mágiaágat, az nem kétfajta KPkulcs szerint vette, hanem mindegyiket a vulgármágiánál leírtak szerint. Ezt általánosítottam a többi ágra is. Az én meglátásom a következõ:
Varázslói mágia (magasmágia):
- Elemimágia - Természetes anyagok mágiája (ne legyen nagyobb mint az alkímia képzettség) - Asztrálmágia (Ne legyen nagyobb, mint a lélektan képzettség, és ha tanult az illetõ Mentálmágiát magas fokon, akkor nem lehet nagyobb 3. foknál) - Mentálmágia (Ne legyen nagyobb, mint az auraelemzés képzettség, és ha valaki magas fokon tanult Asztrálmágiát, akkor nem lehet nagyobb 3. foknál) - Nekromancia (Koncepció szerint kérhetõ élettan, anatómia, balzsamozás, szimbólummágia képzettségek) - Idõmágia - Térmágia - Szimpatikus mágia és egyéb mágikus módszerek
Boszorkánymágia (Vulgármágia):
- Alapvetõ varázslatok és misztikus képességek - Tûz és Anyagmágia (Alkímia megfelelõ fokú ismerete) - Asztrálmágia (Lélektanképzettség megfelelõ fokú ismerete) - Átkok - Mentálmágia (Auraelemzés megfelelõ fokú ismerete) - Szexuálmágia (Ne legyen nagyobb mint a szexuális kultúra képzettség) - Gyertyamágia, Viaszbábok mágiája - Szimpatikus mágia, Familiáris mágia - Térmágia
Na ez egy érdekes kérdés. Annyi biztos, hogy a kükönbözõ szféráknak különbözõ hagyományaik vannak, tehát nem egyértelmû, hogy aki ismeri a természet szférájának hagyománait, az betekintést nyert a halál szféra hagyományaiba is. Aztán bejön az, hogy a különbözõ istenek milyen szférákkal rendelkeznek, így milyen szférákban adnak hatalmat a pap fõkasztúaknak. Attól, hogy mondjuk egy krad pap nem kap hatalmat a halál szféra felett, nem biztos, hogy nem képzett az adott hagyományban. Vagy mondjuk az az arelpap, aki kedves istenének, nem biztos, hogy hajlandó használni egyes élet, vagy lélek szférájú varázslatokat, tehát nem is biztos, hogy meg is tanulta azoknak a litániáit, zsolozsmáit, szertartásait, rituáléit. Ezért szerintem külön kell választani a pap fõkasztnál a különbözõ szférákat. Az pedig, hogy egyes szférák hagyományaihoz milyen szükséges képzettségekre van szükség, az megintcsak legyen HM/KM-függõ. Mondjuk egy tharrpap halálszférájához nem árt az élettan, esetleg anatómia képzettség, egy dartonpapéhoz pedig mondjuk a balzsamozás. Ha pedig túl kevésnek, vagy túl könnyen fejleszthetõnek tûnik így a szférikus mágia, akkor lebontható kis és nagy arkánumra.
Tûzvarázslói mágia (Na ezt sorolja az ember oda ahova akarja):
- Alapvetõ tûzmágia - Védõmágia - Iskolaformák - Szabad elemi formák - Közönséges tüzek befolyásolása - Tûzmágia magasiskolája (mivel rengeteg és nagyon tápos vari tartozik bele, fel lehet osztani két részre is a KM/HM döntése és a játékossal való egyeztetés után) - Tûzlények megidézése
Ezek voltak a problémásabb mágiák. A bárdmágia jó szerintem ahogy Tyss leírta, max szükséges képzettségeket kellene hozzá írni. A sámánmágiát is meg lehet ugyanilyen alapon honosítani. Az illúziómágia annyira kevés mozaikból áll, hogy szerintem nincs szükség a felbontására.
Még Sionnak. Alapból a vari ne tanuljon 1. szinten 4. fokú magasmágiát. A pszí pedig elõfeltétel, azon nem lehet változtatni, meg kell venni. Én asztali életútra megcsináltam egy fehérpáholyos varit. Annak is elég jók lettek a tulajdonságai, gyatrák a HM-jei, életereje, fájdalomtûrése, és durva a KP-ja. Mégis jól jött ki. Rengeteg KAP-ot szórtam képzettségekre, hiszen a vari azzal éri el amit akar. Nem lett tápos, nem lett gyenge de mégis kijöttem ennyi KAP-ból. Pedig mi azért nézzük legtöbbször a képzettség és képességkövetelményeket is. Ez jó az UT-ban. Ha valamiben kimagasló vagy, másban gyenge leszel. Mint a természetben. Valamit elvesz, ad helyett mást. UT-val nem lehet Tiereket meg mogorvákat csinálni, de nem is ez a cél. Viszont ha reálisan is van kihúzva a kari, nem lesz életképtelen. Persze 375 KAP-ból is lehet éleképtelen karit csinálni, de nem ez a cél. Én végigpróbálgattam sok kasztot, sok órát töltöttem karigenerálással pont azért, hogy megnézzem a rendszer hibáit, és talán a legnehezebb a paplovagot volt megcsinálni. De ez már ETK-ban is szinte osztott kasztnak számított, úgyhogy ott is meg kellett tartani a realitásérzéket. Összegezve azért nem lehet azt mondani, hogy valamit nem lehet megcsinálni. Csak kompromisszumkészség is kell hozzá.
"Új faj az ember, sok baj van vele
Ráordítok egyet, kiomlik a bele."
A mágia tanulása az nem úgy néz ki, hogy "jé van 4 KAP-om és ebbõl most veszek magamnak valami mágiaiskolát", hanem a 18 év arra megy rá, hogy a sok szükséges ismeretet, kézmozdulatot egyebet annyira begyakorolja valaki, hogy abból tényleg manakfókusz keletkezzen. Míg egy kardal megkockáztatom még én a könyvmoly is simán megtanulok bánni 1-2 hónap alatt.
Ebben igazad van. Erre van kitalálva a tanulási idõ. Ezért vezettük pl be azt is, hogy egy 1. szintû vari ne 19 évesen jöjjön már ki az iskolájából, hanem már érett emberként legalább a 30-at súrolva. A varázslóknak amúgy nem hiszem, hogy a kézmozdulatok begyakorlása tart annyi évbe, hanem az olvasás, tanulás. A könyvtárakban való leseggelés és biflázás. És ezért is jó az, hogy szétbontjuk a mágiákat és mindegyiket szépen lassan kell fejleszteni. Míg egy harcos sokkal könnyebben talál magának oktatót a kardforgatás megtanulására, egy varázslónak behatároltak a lehetõségei. Ha valamit akar, akkor vissza kell mennie az iskolájába, vagy a nagyobb városok könyvtárait kell bújnia. Ráadásul az is jól le van írva, hogy a magas mágiát nem minden esetben lehet fejleszteni csak könyvekbõl. Sok helyen csak tanító útmutatásia alapján lehet benne továbbjutni. Ennyivel talán jobb a vulgármágia, hiszen ahhoz elég a könyvecske. Viszont nem is ad akkora hatalmat. Végeredményben a varihasználók életének nagy része azzal megy el, hogy kergessék a tudást.
"Új faj az ember, sok baj van vele
Ráordítok egyet, kiomlik a bele."
nem vitatkozni akarok,de 1-2 hónap max az 1.fokra elég.nem egy haverom járt lovagi hagyományokat örzõ iskolába,és az egyik fél évig gyakorolt,mire megengedték neki,hogy részt vegyen az elsõ bemutatón...de Limenellel értek egyet.lehet hogy a harcos képzettségeket nézve gyengébben indul elsõ szinten,de aztán ha a JK igazán akarja,akkor 2-3 szint alatt beéri a varázslót...szóval szerintem abszolút reális ez,ahogy most állunk a rendszerrel,az iskolákra bontott mágiahasználatokkal,meg í többivel...
"...hisz mire jó a halál,ha nem váltja fel az élet adománya, és mire jók a kacajok, ha egyetlen teremtett lélek sem ismeri fel, mert az egész világ zokogásba fullad."-Keith Alanson:Por a porhoz
Ez ok, de azt nem értem, hogy hogyan éri be a harcos a varit? Mert szintenként tud venni a tp-jébõl kp-t? Nos mivel tp itt tudtommal nem lessz...
Arról pedig hogy a varinak nem kell 4. fokú magasmágia a varázsláshoz? Nos értem én, de akkor miért nem tud varázsolni a harcos a magasmágia 3-mal? Ott van a bibi, hogy a szabályok szerint ha egy varázslónak egy fia magasmágiája sincsmeg még elsõ fokon sem, akkor is tud varázsolni, méghozzá minden mágiaformát. A magasmágia képzettség csak egy lehetséges plussz a számára. Ennyi. Egyébiránt pedig ugyan látom hogy ti is úgy gondoljátok, hogy a varázsláshoz jártasnak kell lenni az adott úthoz tartozó képzettségben (magasmágia, vulgármágia), de sehol nem látom leírva hogy milyen szinten. No akkor erre válaszoljon nekem valaki...
Mégis egy harcosnak mikor lesz ideje és pénze hogy magasmágiát tanuljon? Egyáltalán képes lesz rá valaha? Majd 15. szint felett.
Én most kezdtem alkotni a karim. 1. szinten képtelen varázsolni, az iskola alapfogalmait ismeri. 2. szinten néhány alapvarázslatot tud használni, példa erre Tiánál, hogy csak mentál Írás+Olvasás-t képes végrehajtani. 3. szinten az adott iskola összes mozaikját ismeri, aminél ki van kötve, hogy ritka, azt nem. 4. fokon már azokat is ismeri és (szerintem mester felügyelete szükséges alacsony szinten) képes saját mozaikokat létrehozni, VALAMINT MÁS ISKOLÁK MÓDSZEREIT KOPÍROZNI! Ez nagyon fontos lenne, mivel nem értem, miért képes a boszorkány összetettebb érzelmeket elõhívni kevesebb manáért mint egy asztrálmágus. 5. szinten pedig a leírt bónuszok érvényesülnek, az új mozaik tesztelése jórészt veszélytelen.
Kérdésem lenne a szimbólummágiával kapcsolatosan. Azt írja az 5. foknál a könyv, hogy ezen a szinten képes a levegõbe írni rúnáit. Ezt elvileg minden varázsló képes volt, hisz' minden könyvben úgy nyomták, hogy verbális+vizuális komponens. A szimbólummágia amúgyis ködös, ki kéne hámozni a lényegét. Ötlet?