Játéktechnikai változások
Képzettségek
Az UT szerinti képzettségek egy része Enoszukéban nem használható, illetve vannak új, csak a Birodalomban használatos képzettségek is. Ennek oka a kulturális és társadalmi okokban keresendő, illetve Enoszuke elzárkózó külpolitikájával. Bizonyos tárgyak hiányában is nem létezőnek bizonyulnak egyes képzettségek.
Más képzettségek némi változáson mentek át. Ilyen például a Kyr-pszi. Enoszukén természetesen nem lehet kyr metódust tanulni, mivel soha nem állt kapcsolatban a kontinens azon részeivel, ahonnan a kyr-pszi származik. A hatásában megegyező Niarei-pszit viszont lehet tanulni. Így bár a megnevezés más, játéktechnikai értelemben mégis ugyanúgy kell használni őket.
Alapelvként tehát leszögezhetjük: minden képzetség csak akkor vehető fel, ha meg van az Enoszukei megfelelője.
Nem létező képzettségek
- Pajzskezelés – Enoszukén ismeretlen a pajzs fogalma, egyedül a nagy ostrompalánkok léteznek
- Az összes harci képzettség, amely kultúrkörhöz, vagy nem-enoszukei fegyverhez kötődik.
- Ugyan ez vonatkozik a vértekre is.
- Írás/olvasás
- Holt nyelv
- Antissjárás
- Tornarend
Némileg másképp használt képzettségek
- Öklözés - e helyett inkább a Fegyvertelen Harcot részesítik előnyben
- Harci alakzatok – Enoszukén az egyéni kiválóságon van a hangsúly…
- Tűzfegyver használat – A tűzfegyverek Enoszukén felettébb ritkábbak, még alig egy-két darab érkezett Niaréből
- Harci láz – ritka, bár létezik. Nemes harcosok SOHA nem használnák, de az egyszerű köznép harcosainál előfordul.
- Színészet – A köznapi értelemben nem létezik, helyét a Daimai foglalja el, viszont a képmutatás, gondolatok elrejtése és az hagyományos mindent elrejtő arckifejezés használata színészetnek nevezhető.
Új képzettségek
- Harc bizonytalan alapon – /Harci képzettség/
- Iadzsai – /Harci képzettség/ A kardrántás művészete
- Kardvívó stílus - /Harci képzettség/
- Kídzsai - /Harci képzettség/ Az íjászat művészete
- Raígei - /Harci képzettség/ Az összpontosítás tudománya
- Úszás páncélban /Harci képzettség/
- Bénító Ütés /Titkos harci képzettség/
- Dzsjóhadzsai /Titkos harci képzettség/ Blokkok és leszorítások művészete: leginkább a judo-hoz hasonlítható
- U-dzsai /Titkos harci képzettség/ A sinobik harcművészete
- Dzsí /Szociális képzettség/ A Játék. A földi Go párhuzama.
- Teaszertartás /Szociális képzettség/ A harmónia művészete
- Daimai /Művészi képzettség/ A dráma és színjátszás művészete
- Kalligráfia /Művészi képzettség/ A szépírás tudománya
- Kertművészet /Művészi képzettség/ A harmónia otthona
- Piktogramok írása/olvasása /Elméleti képzettség/ Írás/olvasás helyett
- Archaikus niarei nyelv /Elméleti képzettség/ Ősi nyelv ismeret helyett
- Iharacu /Elméleti képzettség/ A gyógyító masszázs tudománya
- Szóin-recitálás /Elméleti képzettség/ Enoszukéra jellemző imádság-forma, némi énekléssel és ékesszólással
- Szaimindzsai /Titkos szervezeti hagyomány/ A hipnózis művészete, csak sinobiknak!
Pszi
Az enoszukei Császárságban sem ismeretlen az elme hatalma, sőt! Mondhatjuk magas fokon űzik azt. Viszont értelemszerűen nem „pyarroni” módszernek hívják, hanem „birodalmi” –nak, és nem „kyr-metódus”-t használnak, hanem „niarei tanítást”. A Slan-út viszont teljesen megegyezik az eddig ismerttel, lévén közös niarei gyökerei vannak.
Általában véve tehát a pszi nem különbözik a kontinesen ismerttől, az alábbi pár változást kivéve:
- A Tiszta Elme általános diszciplínának minősül.
- A „Niarei tanítás” a kyr megfelelője, de ismeri a Zavarás és a Levitáció diszciplínákat.
- A „Niarei tanítás” nem ismeri a Mágikus tekintet és a Pszeudó diszciplínákat.
Új pszi használati mód viszont a rjúszúk szólítása, és az ehhez kapcsolódó diszplicínák. A rjúszúk a fizikai világ szellemi kivetülései, egyfajta szellemlények. Enoszukén nagy hagyománya van a tiszteletüknek, és szólításuk bevett gyakorlat nem csak a varázstudók és papok, hanem az egyszerű köznép életében is. Egyszerű, primitív formában a transzba kerülő falusi vajákos is meg tudja szólítani őket.
Új diszciplínák
- Megmerítkezés /Általános/ Rjúszúk kereséséhez
- Rjúszúk szólítása /Általános/ Magáért beszél.
Enoszuke JK kasztjai
Enoszuke földjén néhány kaszt teljesen hiányzik, míg néhány más név alatt található meg. És vannak új, játékos kasztok is. Ami viszont mindenképpen említést érdemel: a muszatasi kaszt e helyen nem a társadalmi kasztot, hanem a játékos kasztot jelöli! Bár minden muszatasi (nemes) köteles ismerni, használni tudni a kaszt fegyvereit és köteles egyéb – nem harci – képzettségeket is felvenni a társadalmi szokásoknak megfelelően, attól még nyugodtan elmélyülhet akár a mágia, akár a vallás, de még az alvilági ismeretek útvesztőjében is. Tehát nyugodtan felvehet a társadalmilag muszatasi születésű karakter bármely játékos kasztot.
Az alábbiakban csak egy rövid ismertető keretében sorolnám fel a választható játékos kasztokat.
Harcosok
- Deinin – Harcos. A nem nemesi származású harcosokat nevezik csak így. Több Deinin ligába tömörülése: ikki
Fegyverzetük paraszti, ritkán jutnak jó minőségű fegyverhez, vérthez.
- Muszatasi – Nemesi Harcos. A kettős kardkészlet hordására jogosultak köre. Minden született, vagy szerzett jogon muszatasi ide tartozik. Azon muszatasik, akik nem vesznek fel más kasztot, automatikusan ebbe a kasztba tartoznak játéktechnikailag. Akik más kasztot vesznek fel, születésük jogán továbbra is muszatasinak számítanak, kivéve a szerzetesrendek tagjait. Azon muszatasik, kik nem tartoznak egy Családhoz sem, nincs hűbéruruk, azokat ragaen-nek hívják. A Család, a Klán, mindig gondoskodik a muszatasi fegyverzetéről, vértjéről. A ragaennek csak az a felszerelése van, amit magával tud menekíteni. Általában ez egy kard, és egy egyszerűbb vért. Egy muszatasi SOHA nem hibázhat. Nem veszítheti el a becsületét, az „arcát”. A harci ismereteken kívül a szociális és művészi oldalát is köteles képezni.
Alvilági karakterek
- Rau – Kalóz. Könnyű, rövid fegyvereket forgatnak, hajóra valót. Szigony, esetleg dárda, dobótőr és hasonlók alkotják még a fegyverzetét. Vértezetnek semmit, vagy könnyű vérteket viselnek.
- Tatakó – Tolvaj. Bár igazság szerint ebbe a kasztba tartozik minden alvilági figura is. Könnyű, egykezes fegyverek a kedvenceik, bár bármilyen fegyvert hordhatnak maguknál. Legnehezebb vértjük a bőrvért. A tatakó klánokat hívják szosiknak. A szosik nem szeretik a nagy felhajtással járó csatákat, inkább a lesvetés, mérgezés hívei.
- Sinobi – Lopakodó. Fejvadásznak lehetne leginkább fordítani, de több s kevesebb annál. Fő területük: bérgyilkosság, kémkedés, szabotázs, ritkán testőrködés. Bár rettegett és gyűlölt harcosok, becsületük nincs. Gyakorlatilag rakimineknek minősülnek. De a rettegett Kivizsgáló Hivatal (Dandzsódai) is alkalmaz sinobi alakulatokat. Női megfelelője a noicsi.
Fegyverzete bármi lehet. Vértet nem, vagy csak álcázásként hordanak. Esetleges kivételes alkalmakkor bőrvértet húznak. Fegyvereiket előszeretettel álcázzák, elrejtik.
Sebzésük minden második tapasztalati szinten nő 1 –el. Lőfegyver ellen a VÉ-ét állíthatja, ha koncentrál rá. A képzetlen fegyverhasználat módosítóit a fejvadász kaszt szerint kapja. Felvehetik a Slan-pszit, de szigorú megkötésekkel. 4. szintig nem is használhatják a Slan-pszit.
Papok, kimiko (papnő)
- Kurodai papja – Kurodai a háború istene. Papjai harcosok is egyben. Adományként zsákmányolt fegyvert, vértet, vagy emberáldozatot kíván. Párharcban legyőzött ellenfélét, vagy az évente kétszer megrendezett Felajánláson. (lásd: Vallás). Kolostorokban és templomokban éppúgy megtalálhatók, mint vándorpapokként. Megítélésük a társadalomban vegyes. Csak nemes fegyvereket használnak – kardok, szálfegyverek -, lőfegyvereket, vagy más, „ősök által nem ismert” fegyvereket megvetik. Kurodai papjainak tilos hazudniuk, és becstelen módon küzdeniük. Lélek és Halál szférákat használják, de az alábbi varázslatokat nem ismerik: Időtlen álom, Izzó vér, Véráldozat, A halál szava, Életerőcsapolás, Mérgezés, Holtak megelevenítése, Lélekáldozat, Vérkör.
- Ana-Amusi papnője – Ana-Amusi az élet és halál Úrnője, a Jázminbimbó Asszonya. Csak nőket fogad kegyébe, férfi papjai nincsenek. Őket hívják születésekhez és halálozásokhoz is. Rendházakba tömörülnek, de a rendházak csak laza, néha ellenséges kapcsolatban állnak egymással. Ruházatuk is kettős: a felső ruházat egyszerű, szürke vagy fekete, az alsóruházatuk színes és kihívó. Évente kétszer tartanak szent ünnepet, ilyenkor bezárkóznak kolostoraikba és emberáldozatot – orgiájukon résztvevő férfiakat – áldoznak úrnőjüknek. Szférái az Élet, Lélek, Halál. Csak a Kis Arkánum mágiáit tudják használni, de képesek a Boszorkánymágiákra is (Alapvető varázslatok, Asztrál és Mentálmágia, Lélekmágia, Térmágia és a jahó, azaz Szexuálmágia), de csak megkötésekkel.
- Mare-ai papja. (Mare-a) Arel enoszukei megfelelője, a Jáde Hölgy, a Természet Asszonya. Papjai és kimikói a vadont és az országot járják többnyire magányosan. Templomaik nincsenek, szentélyeik a vadonban találhatóak. Városokban csak ott van oltára Mare-ainak, ahol mind az öt Égi Név oltára áll. Bár felettébb ritkán jelennek meg ott papjai. Mindenek felett valónak tartják a szabadságot és a természetet. Nincs sem díszes ceremóniájuk, sem ájtatos szertartásaik. A rjúszúk nagy ismerői és szólítói ők. Egyetlen szolgálatuk van csak Úrnőjük felé: a természet szolgálata. Fegyverei könnyű egykezes fegyverek és íjjak. Vértben legfeljebb gereznavértet, vagy bőrvért darabokat használnak. Városokban nagyon nem érzik magukat jól, négy fal között pedig kifejezetten rosszul vannak. A Természet, Élet, Lélek szféráit uralják.
- Kaoraku papja. A köznép körében Kaoraku hite nem vert túl nagy gyökeret, igaz: tudós papjai nem is a hívek toborzásának szentelik életük. Többnyire távol, elvonulva a világtól élik életük. Azért bárhol találkozhat a rend tagjaival a figyelmes szemlélő. A frissen felavatott papokat ugyanis előszeretettel küldik el világot látni, tapasztalatot szerezni a rendházak. Kolostoraik a mérhetetlen tudás tárházai, papjai a tudás gyűjtését tekintik legfőbb feladatuknak. Ruhájuk többnyire sötétkék, vagy feketéskék, egyszerű ruházat. Fegyvert ritkán, akkor is csak egyszerűbb, egykezes kardot, papi csákányt, vagy valamilyen dó-típust használnak, ha mágiájuk nem elég. Vértet nem viselnek. Senki nem tudja mi is tulajdonképpen a szent szimbólumuk. Mind a négy szférát használhatják Kaoraku papjai.
- Megtartó papja. A Megtartó papja a kristálytiszta, érzelmek által be nem szennyezett ráció útján törekednek Egy Uruk felé. Vallják, hogy ez által tökéletesedve érhetnek el magasabb tudatállapotot, ezáltal nemesebb, nagyobb lehetőséget adó újjászületést. És hogy ki a kiemelkedet? Akinek igaza van. Kinek van igaza? Aki életben marad…
Vallják: a támadás akkor jogos, ha sikeres. A hatalom, mint látható, központi szerepet tölt be életükben. A köznapi értelemben erkölcstelenek („Az erkölcs a lehetőségek hiánya…”) Szinte mindenki üldözi és írtja őket a Birodalomban, szabadon csak a Ködös Part kis királyságaiban élhetnek.
A Hideg Mester papjai/papnői bármilyen ruhát, álcát felvehetnek, bármilyen fegyverrel küzdhetnek. Az eredmény csak, ami számít. Nyakukban viszont mindig ott lóg a szent szimbólumuk, amellyel a – nem ritkán – emberáldozataikat végzik el. Bár a Megtartó bármilyen „megfelelő viselkedést bizonyító” tettet elfogad áldozatként. Az áldozópenge kritikus pont áldozatkor. Ha nem a szent szimbólummal áldoz a pap istenének, - bármilyen okból, akár szándékolatlanul is! – akkor azonnal kiesik ura kegyéből. Vezekléssel ez a kegy visszanyerhető, de csak egyszer lehet hibázni…
A Megtartó papjai a Halál és Lélek szférákat uralhatják.
- Rumatara követője. Igazából nem is beszélhetünk náluk papságról. Magukat csak „követő”-nek, jakkónak hívják. Követővé válni igazán egyszerű: csak el kell menni az egyik kolostorába, beszélni egyik jakkóval, és rövid beszélgetés után letenni az Öt Fogadalmat, és elmondani a Kérelmet.
Aztán már csak ezek szerint kell élni…
A tanítások szerint az ember tettei határozzák meg a további újjászületését. A cél: elérni a megvilágosodást, és beleolvadni a Semmibe. A hit kulcsa: a ragaszkodás nélküli részvét.
A követők nem ölnek semmiért, összes vagyonuk kilenc tárgy, többnyire vándorló, kolduló életmódot folytatnak, és segítenek ahol tudnak.
Sem fegyvert, sem vértet nem hordanak. Szent szimbólumuk nincs, áldozni sem áldoznak. Teljes jogú testvérnek mégis csak az számít, aki öt évet élt teljes elmélyülésben egy kolostorban. Igazából papi mágiát sem használnak, helyette a Szerzetesi mágiákhoz értenek. Mana-pontjaikat pedig meditációval nyerik vissza. A tisztánlátás adományok felvételére ad lehetőséget, mana-pontjaik egy részének maradandó feláldozásával. Azok a mana-pontok, amelyeket ilyen módon „feláldoznak” soha nem térnek vissza, a változás irreverzíbilis.
A Szerzetesek (Heisók)
Itt kénytelen vagyok egy kis kitérőt tenni, és a szerzetesekről írni néhány szót általánosságban.
Az enoszukei szerzetesrendek első és alapvető különbözősége Ynev más szerzetesrendéivel: igenis érdekli őket a hatalom. Ez persze a csak az anyagi és katonai hatalomra vonatkozik. Szeretnek függetlenek lenni másoktól, bár ez az amatuk számára nem mindig örvendetes. Anyagi hatalmat a megszerzett, ajándékba kapott földjeik, a katonai erejüket a harcos szerzetesek jelentik a kolostorok számára.
Mindig akad ellenségük, de szövetségesük is. De legpusztítóbb harcaikat egymás ellen vívják általában.
A szerzetesrendek között találhatunk harcias, könyörületes/gyógyító, a Ködös Part rejtelmeit kutató, de akár rablóbandaként viselkedő elnyomó típust is. És mindez a csak nők által lakott szerzetesrendekre, kolostorokra is maradéktalanul igaz.
A nagyobb kolostorerődök (dzsik) falai között a szerzetesek mellet mindig találhatunk papokat is. Enoszuke harcművészeinek nagy része is innen kerül ki, bár „hivatalosan” ők nem szerzetesek kasztilag…
Mana pontot a Második törvénykönyv szerzeteseihez hasonlóan kapnak.
- Muszeigan-dzsi
Ezek a kolostorerődök a hegyláncok Ködös Part felőli oldalán találhatóak meg, és a Sárkány hitét követik lakói.
Legfőbb feladatuk – mellyel még az Első Tennó bízta meg őket – az, hogy a Ködös Part démonait és szörnyeit kell megfékezniük, megismerniük. Ezidáig számolatlan áldozatok árán, de teljesítették megbízásuk. Az ezredévek tanulságai alapján ezek az erődök soha nincsenek távolabb egymástól egynapi járóföldnél, és gyakran a több száz főt is eléri létszámuk. A hegylánc békésebb felén, a „civilizációban” mégis kevés innen való szerzetessel találkozhatunk, nagy létszámuk ellenére. Ha mégis felbukkan egy-egy a városokban, mindenütt nagy tisztelet övezi őket. Szerzetesei kevésszavú, néma csendben illanó árnyak. Feketéskék színű ruhát, többnyire hosszú hajat viselnek. Homlokukra felavatásukkor a „Kék Szél” ősi írásjelet tetoválják. Háromtagú járőreik sok vándor életét mentették már meg. A politikától mereven elzárkóznak.
- Jamamusák
A szó jelentése: hegyi harcosok. A legvérmesebb szerzetesrend, az összes közül. Lecsapnak bárkire, aki kivívja ellenszenvük. Nem ritkán a szomszédos jamamusa szekták egymással is harcban állnak. Egyedül a tennót ismerik el maguk felett állónak. De a császárhűséget is igen sajátosan értelmezik olykor-olykor. Apátjaik aktívan politizálnak. Kurodai feltétlen hívei. Ruházatuk hófehér. Láttukra a parasztok rémülten borulnak a földre, a testőrök pedig azonnal kardot rántanak.
A szerzetbe lépéskor a tanoncok – egyénileg változó - fogadalmat tesznek, amelyhez makacsul, minden körülmények között ragaszkodnak. Önsanyargató életmódjuknak köszönhetően bármikor képesek mana pont nélkül létrehozni az Aszkézis papvarázslatot.
- Jagai-dzsi
Ez a rend egyike a legrégebbieknek, még az Első Tennó kancellárja hitelesítette alapító kiváltságlevelüket. Eredeti feladata a déli határ védelme volt, de a történelem azt a határt villámgyorsan elmosta az idők folyamán.
Azóta is feladatuk az oktatás, a béke megteremtése az általuk elérhető területeken. Bár mind az Öt Égi Névhez imádkoznak, legelébb Kurodait, Mare-a-t és Ógint tisztelik.
Az egymás melletti négy hatalmas hegyen – Hakuhó, Macui, Szarujama, Siracuju – kiépült kolostor-együttesekben akár több százezer embernek tudnak menedéket, fedelet nyújtani.
A Jagai-dzsi szigorú katonai szabályok szerint szerveződik. Minden szerzetes feltétlen engedelmességgel tartozik elöljárójának, aki vallási és katonai vezetője is.
Elvárás a harci és tudományos képzettségek fejlesztése, a tanulás a rendtagok felé. A Főapát, - kinek kilétét csak a kolostorvezető Apátok ismerik – a rendházak Apátjain keresztül irányítja a dzsit. Az Apátok közül legalább egy a Császári Családból származik, így mindig szoros a viszony az Udvarral.
A rendbe tartozó szerzetesek mélybordó ruhát hordanak és kopaszra borotválják fejük. Jellegzetes fegyverük a feketenyelű nagí. Díszruhájuk borszín alsóruhán felhőszín mikó.
Természetesen az itt bemutatottakon kívül még sokféle szerzetesrend létezik, melyeket itt nem áll módunkban bemutatni…
Kansin
„A kard szentje”. A kardművész. Ők azok, akik a kardforgatás művészetén keresztül keresik a „va”-t, a belső harmóniát. A Birodalomban mindennapos dolog, hogy egy vándorló, tapasztalatot kereső kardművész a zászlaját a főtéren letűzve méltó ellenfelet keres, kihívva a környék összes vállalkozó kedvű kardforgatóját.
Az iskolák mesterei előtt pedig általában sorban állnak a tanulni vágyók és a kihívók. Természetesen a kihívók nagy részét a tanítványok fogadják, őket legyőzve kerülhet csak szembe a mesterrel magával. Csak igen-igen kivételes esetben kerülhet egyből szembe a kihívó magával a mesterrel. Kansin csak muszatasiból, vagy ritkán ragaenből válhat. Legalábbis elvileg, hiszen mindig akadnak kivételek…
Harcművész
Ilyen olyan fokon, de a harc művészetét szinte minden enoszukei gyakorolja valamilyen formában. Igazán művészetként azonban csak kevesen képesek művelni, hiszen ezen a szinten már teljes embert kíván és egész életet. A hagyományok messze nyúlnak vissza: niaréba és a riana-aték korába.
//Bár az Enoszuke kiegészítő úgy írja, hogy kifejezetten harcművész iskolák a Császárságban nincsenek, én személy szerint ezt eléggé hihetetlennek tartom. Így szeretnék többek között ebben is eltérni a kiegészítőben írtaktól. Remélem megbocsátják az „égiek” //
A harcművészek szinte bárhonnan jöhetnek: kolostorokból, szosikból, vagy akár vándorló ragaen is lehet…
Az ismertebb stílusok, felsorolásszerűen:
- Hjakusó-te: a „Paraszti kéz” Az egyszerű emberek harcművészeti irányzata.
- Jama-hó: a „Hegyi rendszer” A legtöbb niarei elemet megőrző stílus. A „Tigris” és a „Sárkány” iskolái.
- O-dome-hó: a „Titkos Rendszer” A harcművészetek magasiskolája.
Varázshasználók
Enoszukén a következő varázshasználó kasztokat találhatjuk/nem találhatjuk:
- Bárd – konkrétan a kontinensen létező bárdok nem léteznek Enoszukén, nincs hagyománya.
- Tűzvarázsló – szintén nem létező kaszt, hiszen nincs kapcsolat a kyr hagyományokkal.
- Boszorkány – Részint hegyvidéki falvakban, vagy kolostorokban találkozhatunk felük. Visszahúzódóak és óvatosak. Nem is nagyon háborgatják őket.
- Boszorkánymester – A Ködös Part mentén találkozhatunk velük. Általában tűzzel-vassal irtják őket az Ég Alatti Birodalomban. Félik és gyűlölik őket.
- Varázsló – Dzsusi
Létező kaszt, sőt! Szinte a legismertebb varázshasználó kaszt Enoszukén. Temészetesen nem Kyr-, hanem niarei hagyományokkal. (lásd pszi). Maga az Első Tennó is beavatott volt, és azóta számosan a Császári Házban. A Császári Iskolák – a köznép száján: Éjköpenyesek – már a kezdetektől fogva a Császárt és a Birodalmat szolgálják. Ezekből az iskolákból kerülnek ki a Birodalom legkiválóbb irányítói, magas rangú tisztségviselői. A legtehetségesebbek pedig a Kivizsgáló Hivatal, a félelmetes hírű Dandzsódai szolgálatába állhatnak. A hűségüket Birodalmi Kondicionálással biztosítják. Természetesen vannak olyan iskolák, amelyek nem állnak ilyen kondicionálás alatt. Ám ezeket nem nézik túl jó szemmel a Császári Iskolák és a közigazgatás, így az ellenőrzésük alól kibúvó iskolákat üldözik és a legjobb esetben is szétszórják. Az ilyen iskolák tanulói kisebb hatalomra tehetnek szert (kevesebb manapont szintenként, egy- vagy több iskolaforma hiánya), de legalább szabadok…