ab: nemesi (lovagi) birtokjelző
abradon: Hagyományos, noha nem egészen szabatos fordításban báró. Gorvikban ez a cím azokat a nemesi családfőket illeti meg, akik a királyon kívül senkinek sem tartoznak hűbéresküvel, és legalább egy pazzo fölött rendelkeznek örökjogon. Ők alkotják a gorviki társadalom vezető rétegét, a tartományi és országos gyűlésekre személyre szóló meghívót kapnak. Egymás között a kezükön lévő pazzók száma szerint alakítják ki a rangsort, ez azonban nem mindig tükrözi a tényleges hatalmi viszonyokat, lévén az egyes pazzók értéke korántsem egyforma. Mivel a pazzo nem feltétlenül jelent földbirtokot, elvétve bár, de találni olyan abradont, aki nemes ugyan, ám nem földbirtokos. A pazzókat megosztani nem lehet, a címmel együtt örökli őket a legidősebb fiú, ennek hiányában a legidősebb leány férje; máskülönben visszaháramlanak a legfőbb hűbérúrra. A többedszülöttek siedoni jogállásba kerülnek, általában vagyontalanul, hacsak az abradon nem kárpótolja őket valamelyest a pazzókon kívüli javaiból. A P.sz.-i 2300-as évektől változás állt be az abradonok státusában: egyedüli hűbéruruk továbbra is a király maradt, a hűségesküt azonban (Kis-Gorvikot kivéve) többé nem közvetlenül tették le a kezébe, hanem a tartományi bíboroson, illetve hercegen keresztül. Akinek több tartományban voltak pazzói, azt többszörös esküre kötelezték, jóllehet ez a gyakorlat eleinte heves ellenállást váltott ki, és meghonosodása majd’ egy évszázadba telt. P.sz. 2688-ban azután a központi hatalomnak a fikciója is megszűnt: az Amanivik-dinasztiát immár semmi sem különböztette meg a többi tartományi uralkodóháztól, ki-ki legfőbb hűbérúrrá vált a maga területén. A régi állapotok emlékét azonban mindmáig őrzi néhány hatalmas és tekintélyes abradon-család (a Dardavikok, Fracastellók, Conte-Corcoranok etc.), akik több tartományban is számottevő pazzókkal rendelkeznek, és megkerülhetetlen tényezők a gorviki belpolitikában.
abraselyem: Warvik tartományban készülő különleges szövetféle. A hagyományok szerint egykor shadoni takácsok alkották az első ilyen vég selymet, a valósághoz azonban közelebb áll az a feltevés, hogy dzsad mesterek eszét és tapasztalatát dicséri az így készült rendkívüli finomságú anyag. Az elnevezés első tagjából arra lehet következtetni, hogy kezdetben kizárólag a nemesi származásúakat illette meg. Ma persze minden módosabb gorviki abraselyemből igyekszik ruháit szabatni.
Amanovik: Gorvik királyi dinasztiája. A honalapítás óta napjainkig folytatólagos, bár a mellékágak gyakran váltották egymást a trónon. Történetének kezdetén erős központi hatalom jellemezte, ez a régibb klánháborúk korában (P.sz.-i XVII–XVIII. század) lehanyatlott, a száműzött ági királyok azonban (P.sz. 1820-tól, Bosszúálló Berardo trónra léptétől) szívós munkával helyreállították. Egyenletes fejlődés következett, mely a XXII-XXIII. században, a gorviki nagyhatalom fénykorában tetőzött. Majd beköszöntött a tartományi széttagolódás kora, a dinasztia hatalma mind inkább névlegessé vált. Trónjukat végérvényesen a nagy bosszúháború (2660–2682) döntötte meg. Noha az anyaország partjait sikerült megvédeni, Shadvik elvesztését az Amanovikok már nem tudták kiheverni. 2688-ban, a kezdődő újabb klánháborúk korának zűrzavarában lemondani kényszerültek a koronáról, be kellett érniük Kis-Gorvik örökletes bíborosi székével. E minőségükben továbbra is számos jelentős államférfit és hadvezért adtak hazájuknak, sőt a választott királyok korában (P.sz. 3032–3320) néhány Amanovik ismét az ország élére került – ezeknek hatalma azonban már meg sem közelítette letűnt őseikét.
an: Főrendi (királyi, hercegi, bíborosi) birtokjelző.
Anach Drag: A „szavakkal ölés művészete”. A gorvikiak szellemi sportja, amely kettős célt szolgál: egyfelől frissen tartja a szellemet, és a szellemiséget; ezenkívül állandóan figyelmezteti résztvevőit: hol a helyük a társadalmi ranglétrán, és hová juthatnak kellő ravaszsággal, kitartással.
andon: Herceg; a király (ortadon) után következő legrangosabb világi cím a gorviki titulatúrában, a tartományi uralkodóhercegek viselik. A P.sz.-i III. évezred első felében, egészen 2658-ig csupán egyetlen andon működött az országban: az abradói. A másik világi kormányzású tartományt – Kis-Gorvikot – maguk a királyok vezették.
arach-wa: Kránból eredő harcművészeti stílus, melyet minden abradói klán ismer.
arzobispo: Szó szerint érsek. Rangban a bíboros (ranashavik) után következő méltóság a gorviki egyházszervezetben. Minden tartomány negyven-ötven diocezóra tagolódik, ezek között három-négy érseki és egy bíborosi jogú van, a többinek püspökök (bispók) állnak az élén. A ranacorrák birtokai kívül esnek ezen a szervezeten, és bárhol terüljenek el helyileg, mindig közvetlenül a bíboros joghatósága alá tartoznak.
bispo: Szó szerint püspök. Rangban az érsek (arzobispo) után következő méltóság a gorviki egyházszervezetben. Minden tartomány negyven-ötven diocezóra tagolódik, ezek között három-négy érseki és egy bíborosi jogú van, a többinek bispók állnak az élén. A ranacorrák birtokai kívül esnek ezen a szervezeten, és bárhol terüljenek el helyileg, mindig közvetlenül a bíboros joghatósága alá tartoznak.
bona: helyes, jó
cabrao: A régies hangzású szó valaha földdel bíró lovagot jelentett Gorvikban. Később a nemesek szolgálatában álló birtokfelügyelők megnevezése lett – a városiasodó tartományokban azonban ma már a különféle klánok alvezéreit is így nevezik.
cari-corra: Gorvik azon bajvívóit nevezik így, akik nem saját családuk szolgálatában forgatják pengéjüket. Általában zsoldosok, ám ismert nem egy olyan corra hűségeskü is, amely nem tartalmazza az illető pontos kötelmeit és illetményét, következésképpen esetükben valószínűleg egy egyszerű hűségszerződésnél többről van szó.
carria: háború
carria fumerra: Árnyékháború; Kránban őshonos szokás: két, egymással látszólag békében élő hatalmi csoportosulás titkos küzdelmét nevezik így. Az árnyékháború eszközei nem seregek és hadvezérek, ostromok és csaták, hanem merényletek, emberrablások és más, alattomban kitervelt és végrehajtott akciók. Gorvikban elsősorban a főrendek és a kiterjedtebb nemesi családok folytatnak egymás ellen árnyékháborúkat. Az ellentétek ily módon történő elsimítását a törvények is támogatják, mivel az ártatlan áldozatok száma így alacsonyabb, gyakorta a nullával egyenlő. Amennyiben a két fél bejelenti hűbérurának az árnyékháborút, a gyilkosságok családi ügynek minősülnek – a bűnösöknek nem a törvény szigorával, hanem az áldozatok családtagjainak szokásjog szabályozta bosszújával kell számolniuk. Az árnyékháború Gorvikban nemesi előjog, azt folytatni hivatalosan csak kékvérűeknek van lehetőségük. A csatározásba persze olykor rendek és más szervezetek is belekezdenek, ellenük a törvény őrei a szokásost messze meghaladó szigorral lépnek fel.
carrida: hadsereg
carridon: katona
con: Grófi birtokjelző.
concorga: Klángróf; egy saggia teljhatalmú ura, kiterjedt világi birtokokkal is rendelkező nemes. Kilétét csak kevés beavatott ismerheti.
coquat: Gorvikban használatos pénzegység. Körülbelül másfél északi ezüstöt ér.
corga: Kráni eredetű kifejezés: eredetileg olyan falu, mely az ott élő harcosok (fejvadászok) kiképzőközpontja is egyben. A közösség apraja-nagyja a gyilkolás mesterségét műveli, ez a munkájuk; kardjukat, tudásukat adják bérbe annak, aki megfizeti.
Corma-dina: Szigetcsoport a Gályák tengere és a Keleti-óceán találkozásánál. Híressé a P.sz.-i 3682-től négy éven át földjén dúló shadoni-gorviki háború tette. Egyes historikusok úgy vélik, a Hetedkor történelmének egyik legvéresebb, legöldöklőbb viszálya volt ez, ahol a hadakozás minden szabályát felrúgták: a gorviki gon-corgák éjszaka támadtak, átvágták az alvók torkát, Ranagol-papjaik kegyetlenül megkínozták az elejtett foglyokat, hátramaradt sebesülteket. De idővel a shadoniak is vérengző fenevadakká váltak, válogatás nélkül öltek, fosztogattak.
corra: Eredetileg lánc, kötelék jelentésű szó, mely újabban egyre több szóösszetételben bukkan fel hűségeskü értelemben is.
Corra-dolos: A Shibara folyó Gorvikban használatos neve.
corradon: rabszolga
Cortuzza Senada: a Marico con Rabora lovagrend központi fellegvára. itt található az egyik legnagyobb könyvtár Gorvikban.
cragga: A szó alapjelentése nyáj; egyben a gorviki fejvadászklánok még be nem avatott tanítványaira alkalmazott gyűjtőfogalom is.
crotto: Elsősorban Gorvik és Abrado tartományokban népszerű udvari tánc. Az alaplépések shadoni eredetre utalnak, mára már teljesen függetlenítette magát az Egyetlen országában divatos carradótól. Friss, pergő ritmusú tánc, mely nemcsak a nemesi udvarokban divatos, de bizonyos változatait szegényebb körökben is járják. Tőrtánc néven ismert változata kitűnő reflexeket, hosszú gyakorlást és nem utolsósorban nagy adag vakmerőséget kíván, tekintve hogy az egymással vetélkedő férfiak a tánc során tűhegyes dobótőröket hajítanak egymás felé, amit leejteni igen nagy szégyen.
culudar: dögverem
csatlós-corga: Olyan fejvadászklán, amely nem tudta megőrizni a függetlenségét, és különféle okokból valamely nemesi család hatalma alá került. Adót ugyan nem kell fizetniük, ám cserébe bármikor az adott hűbérúr szolgálatába kell állítaniuk tudásukat.
da: Bárói birtokjelző Gorvikban.
daccant: Különösen szűk, abraselyemből készült női ruha
dacorga: Klánbáró; olyan földbirtokos, aki egyben valamilyen – többnyire alvilági – klánban is vezető posztot tölt be.
Dac cruh! Hallgass és engedelmeskedj!
Dac cwah! Várj és engedelmeskedj!
Dac'mazeggo: Mindhalálig tartó bosszú.
Dac'rangh! Körültekintően előre!
Dac'roah! Menj és engedelmeskedj!
danwieta: A gorviki alvilági klánok mestereinek kötelező megszólítása abban az esetben, ha a be nem avatott tanítvány oktatója kérdésére válaszol. Jelentése: életadó.
Dea Macula: Az eredetileg jelentés nélküli szó a jelenkorban egy ismeretlen székhelyű lovagrend neve. A rend tagjai dekadens nemesifjak, akik a névválasztással is a már létező dolgoktól, a hagyományoktól való elfordulást hirdetik. A törvényeket nem tisztelik – nem csoda, hogy titkon, üldöztetés közepette kénytelenek tevékenykedni. Soraikba csak elborult elmék nyerhetnek felvételt, olyanok, akik a gyilkolásban, a halál pillanatának megörökítésében művészetet látnak: a teljes szabadság, a tökéletesség megnyilvánulását. Gorvikban gyakorta találkozhatunk borzalmas alkotásaikkal, melyeket a népnyelv dea maculának nevez; útfélen felállított mementókkal, melyek középpontjában meggyilkolt nyomorultak különféle helyzetekbe csavart teste vöröslik. A körítés a „művész” ízlése szerint lehet kő, fa, selyem, vagy mindezek egyvelege.
demor: Két halálos kimenetelű párbaj győztesét megillető gorviki cím.
depazzo: Két független palota urát megillető gorviki cím.
dispada: Kétkezi vívó; olyan személy, aki a harcban bármelyik kezében tartott pengéjét képes azonos hatékonysággal használni.
diocezo: hitközösség, tágabban értelmezve egyházmegye.
dormon: Lantszerű gorviki hangszer.
daragab’chan: A gorviki halásznyelv egyetlen tengeri csigát nevez búgócsigának, azaz dragab’channak. Háza selymes, gyöngy ragyogású – kedvelt ékszeralapanyag –, hírét mégis hangjáról nyerte: ha valaki füléhez szorítja, csodálatosan búgó sziréndalt hall. A dallam enyhe mágikus természettel bír; gyengébb akaratú emberek órákig is képesek fülükhöz szorítani. Mondják, bizonyos férfierő növelő hatással jár használata, ám ezt tudós természetbúvárok eddig nem erősítették meg.
Erone: A legkeletibb fekvésű tengerparti Kereskedő Hercegség. A kereskedelmi egyezmény a Gorvikkal és azon keresztül Kránnal való kereskedelmet osztja rá, holott az állam köztudottan tengeri rablásból és orgazdaságból él. A Gályák tengerének biztonsága érdekében Pyarron gyakorta próbálja jobb belátásra téríteni Erone uralkodóját, olykor erőszakkal, olykor ígéretekkel. Az utolsó erőskezű kalózherceget, Cadata Aggia Erone am Eronét P.sz. 3690-ben holtan találták ágyában, feltehetően új ágyasai végeztek vele. Azóta ezt a Kereskedő Hercegséget belviszályok dúlják.
erracal: A Gályák tengerének tágas és nehézkes, többnyire háromárbocos kereskedőhajója.
fehhis: Észak-Shadonban és Gorvikban használatos ajzószer, mely nem csupán harci drogként használatos, de egyes corgák szerelmi serkentőként is alkalmazzák. A fehha nevű cserje leveléből készítik. Folyamatos rágása erősen elszínezi a fogakat.
frolla: klán
gajd: két vagy több sípból álló, több szólamú hangszer, melynek sípjait szájjal felfújt tömlő segítségével szólaltatják meg. Fő részei: tömlő, dudafej, sípok. A tömlő készülhet birka, kecske, ritkábban kutyabőrből. A fából faragott dudafej általában kecske-, kos- vagy emberfej formájú. A zenész a dudafejen keresztül juttatja a levegőt a tömlőbe. A sípok általában a megnyúzott állat két mellső lába helyére kerülnek. Akad olyan hangszer, melyet három, vagy négy síppal készítenek, az ilyen megszólaltatása a legtöbb zenész számára igazán nagy kihívás.
Gát: irdatlan kő- és fémépítmény a Casada folyón, Warvik városa alatt. Vízpárába burkoló falai mögött sötét, örökkön nyirkos, rothadásszagú folyosók húzódnak – ez a kontinens egyik legkegyetlenebb büntetőtelepe, mely veszett hírével még Gro-Ugon bányáin is túltesz. A Warviki-tó és a tenger közti hajózást a Gáton keresztül zsilipek és éjjel-nappal dolgozó szivattyúk teszik lehetővé; e szivattyúkhoz láncolva dolgoznak a kivételesen mostoha sorsú rabok – néhány hónapnál többet nem sokan húznak ki. A „Gát” ez okból a legriasztóbb szó, amit gorviki ember kiejthet, az ország határain belül misztikus rettenet övezi.
gallo: délvidéki hajótípus; gyorsjárású, tatkormányos, egyárbocos. Főként rövidebb utakra használják.
Giribicci vértestvériség: A gorviki fejvadászklánok összefoglaló neve és szervezete. Nyolc nagy klán alkotja; vezetõik részt vehetnek a vértestvériség nagytanácsán. A nyolcfõs tanács dönt a nagy horderejû közös ügyekõl, és biztosítja a szervezeten belüli viszonylagos békét.
Egy-egy nagy klán több tucat fejvadászklánt tömörít, ezek vezetõi felett a területi nagymester áll. A klánok területei nem feltétlenül szomszédosak - Gorvik két legtávolabbi pontja is tartozhat egyazon klán uralma alá. Felségterületén minden klán a maga törvényeit érvényesíti - ezek persze titkos törvények, melyek csak a fejvadászokra, néha az alvilág más képviselõire vonatkoznak, a lakosságra szinte soha. Az egyszerû gorviki, bár tudja, lakóhelye melyik klán befolyási övezetének részét képezi, ritkán szembesül a szervezet hatalmával. A klán elöljárója, ha érvényesíteni kívánja hatalmát, a helyi uraságot vonja befolyása alá, zsarolással, fenyegetéssel, emberrablással, ritkábban megvesztegetéssel. Általában azonban jó viszonyt tart fenn az állam képviselõivel, hisz számtalan hozzá tartozó csoportot nemesek pénzelnek, tartanak fenn saját céljaikra. A concorgák (klángrófok) és dacorgák (klánbárók) némelyike már beépült a gorviki uralkodóosztályba, s gyakorta a világi hiererchiában is felette áll a szervezetét fenntartó helyi arisztokratáknak.
A gorviki fejvadászklánok között gondolkodásmódban és módszerekben is jelentõs különbségek mutatkoznak. Az abradói klánok járatosabbak a harcmûvészetben, szigorúbban veszik a régi, kráni hagyományokat, míg Gorvik tartomány klánjai a reneszánsz cselvetésben és méregkeverésben jeleskednek. Akvilonai testvéreik a rejtõzés, a lesbõl támadás mesterei, a rokmundiak inkább a túlerõben és az alapos elõkészületekben bíznak. Warvik fejvadászai az alvilág igazi urai, a tartomány minden nagyobb városában jelen vannak: fenyegetésekkel, zsarolással hajtják be a klánnak járó adót a köznapi emberektõl.
gon: kölyök, valaki fia
gon-corga: Fejvadász, szó szerint corga-fi. Női megfelelője a Gonna-corga.
gor: föld (mint anyag)
gorradin: nép
gorradon: földműves, napszámos
graw-kha: kráni eredetű kifejezés, pontos jelentése mágikus iromány. A mágiához nem konyítók használják minden jelmágiával készült dologra - legyen az szimbólum, vagy jel - gyűjtőszóként.
Holdkos: Gorvik legtöbbet emlegetett varázslórendje. 3620-as évek elején alapította egy Kránból visszatért magiszter, bizonyos Larta con Adora. A Warvikban álló tanodában ő oktatta a novíciusokat, egészen az amund csapatok betöréséig. Jelenlegi tartózkodási helye ismeretlen, egyes források szerint ismét Kránban van. A Holdkos tanításai úgyszólván egyedülállóak a Délvidéken: a varázslótanoncok hét éven át a külvilágtól elzárva tanulmányozzák a mágiát, majd a következő hét évben minden éjjel a warviki alvilág mocskába kell alámerülniük. Ez idő alatt tízből kilencen az életüket vesztik vagy megszöknek, a megmaradottakból azonban vérbeli varázstutó-orgyiklos, az árnyékháborúk tiszta fejű, biztos kezű szakértője válik. Ezen hét év alatt alatt nem kapnak semmiféle segítséget az iskolától, csupán saját tudásukat felhasználva kell túlélniük. A hét év letelte után térhetnek vissza az iskola falai közé, majd - ha megfelelnek a szokásos vizsgákon - nyerhetnek bebocsájtást a rend titkaiba, illetve ekkor kaphatják meg a varázslói botjukat. A főrendek valósággal versengenek az innen kikerült mágiaforgatók kegyeiért. A háború miatt a novíciusok oktatása megrekedt.
In tanem corra, gan langar Sciak! Ami van, az volt már, és újra lesz. Ranagol egy fő tanítása a gorviki hittudományok szerint.
Kendőnyelv: Gorvikban fontos szerep jut a szabadosok - ritkábban fejvadászok, sőt nemesurak - viselte kendőknek. A kendőbe hímzett jel vagy címer, titkos utalás mindig egyedi, sokat elárul viselőjének származásáról és tetteiről. A kendők készítését és használatát bonyolult etikett szabályozza, amely méltán említtetik egy lapon a shadoni heraldikával. Újkeletű szokás, hogy a párbajban vagy más emlékezetes módon legyőzött ellenfelek kendőjét a diadalmas fél valamely testrészén viseli, de fejen (vagy hajba fonva) csak saját címerkendő viselhető. A kendő címerhordozó, egyfajta névjegy, melyet tulajdonosa a legváltozatosabb okokból adhat át, vagy küldhet el másoknak. A kelme sarkába kerülő csomók száma, kötésmódja és elhelyezése jelenthet párbajra, baráti vagy titkos találkozóra hívást; kifejezhet hódolatot, tiszteletet, fenyegetést, de hordozhat sokkal összetettebb jelentést is. A kendőnyelv valóságos tudomány, melyet mindenkinek saját érdekében kötelessége valamilyen szinten elsajátítani.
morradon: gyilkos.
morra: halál
morra-onarta: gyilkosság. Szó szerint: halál-szolgálat; eredetileg csak a becsületbeli ügyben végrehajtott, vagy az elkövető hatalmának növelését célzó tettekre alkalmazott kifejezés.
narra: szó, szózat, nyelv, irat
narra-orta: Törvény, írásba nem foglalt hagyomány, melyet mindenki tisztel gorvikban, mindenki elismer. Tágabb értelemben eskü, testvéri, hűbéri vagy szövetségi.
obareta: örökös. Általában csak nemesi származásúak jelzője.
ocalira: történelem
orta: hatalom
Ortadon: Szó szerinti jelentése: Király.
pazzo: Földbirtok, melynek ura abradoni címmel rendelkezik. Egyes esetekben jelenthet palotát, várat is.
prefedon: A klánok és tarantolók vezetőinek egyik elnevezése.
ragnos: A klánvezetők egyik elnevezése. Jelentése: pók.
ramiera: Gorvik nemzeti fegyvere. Egyes források szerint kráni eredetű.
ramie’cor: Szó szerint fegyveres kéz. A saggiák és tarantolók legfőbb orgyilkosa, a klánvezér jobbkeze. Általában a klán legjobb, rendíthetetlenül hűséges harcosa. Bármikor, feltételek nélkül, azonnal bevethető, de csak a vezér kifejezett utasításainak engedelmeskedik.
ranacorra: olyan földbirtokos, aki egyházi hűségesküt fogadott, de nem papi személy.
Ranashavik: A köznapi szóhasználatban bíboros, rituális szövegekben - nagy kezdőbetűvel - a Ranagol-mítoszok állandó szereplője, a szent színek egyikét megtestesítő Vörösbe Öltözött.
réztrombon: Jellegzetes hangú, rézfúvós gorviki hangszer.
ronna: föld (mint terület); átvitt értelemben tartomány
sacerdon: Ranagol felszentelt papjainak közkeletű elnevezése. Ha a pap neve is említésre kerül, akkor mindig elé kell kerüljön eme jelző.
sacra: hit, vallás
sacras: imádság, fohász
saggia: Klán, szervezet, nagycsalád.
sebrata: szertartás
Sicolo! Hallgass!
siedon: Szabad harcos; Gorvikban a nemesenszületett férfiak hagyományos elnevezése, melyet a Délvidék más államaiban "portyázó" és "kalóz" értelemben alkalmaznak.
sien-orta: cím, rang (szó szerint: hatalom-név)
siginor: tisztelni.
Signima: Gorvik nemesenszületett asszonyainak elnevezése, a siginor szóból.
Signissa: A saggia nagyasszonyának megszólítása.
sina-ocalira: történetírás
sorora: Szó szerint nővér. A csak nőkből álló boszorkány- vagy fejvadászklánok, szekták tagjainak gyakori megnevezése.
tarantolo: Öklömnyi méretű, barna, vérszívó pókfajta, mely nagyon elterjedt Gorvikban. Rendkívül tartós hálóit csapatosan szövi, és legalább tizedmagával veti magát a pókfonalak között rekedt áldozatra. A szó másik jelentése egész Yneven ismert: azokat a klánokat értik alatta, amelyek riválisaikat megtörve, egész városokat, tartományokat vontak irányításuk alá.
tod: sárkány
Todvar: Warvik tartományban található, sokáig bevehetetlennek hitt vár. Itt tartották a kudarcba fulladt híres-hírhedt Nagy Tanácsülést 3682-ben. Égbenyúló falai és erős tornyai a gorviki építészet igazi remekei voltak. Az amund hordák betörése után Amhe-Ramun szolgálói a földdel tették egyenlővé.
treverole: A corgák kismestereinek neve és megszólítása.
trocca: pengetős gorviki hangszer. Hangjuk és méretük alapján öt típusa van. Akadnak olyan válzozatai, melyek megszólaltatásához vonót használnak.
Uonoverole: Jelentése nagytiszteletű. A saggiák vezetőit, a városok vagy tartományok urait -kik rendszerint alvilági szervezetek vezetői- megszólítása.
var: torony
Vérkő: Gorvik államiságának szimbóluma, az ereklye, mellyel Shackallor ajándékozta meg a honalapító Amanovikot. Ő egy abradói templomba rejtette a relikviát, miután kráni segítséggel visszaverte a Gorvik függetlenségét fenyegető shadoni seregeket. A Vérkő ezerötszáz éven át rejtőzött Abradóban, egészen Terda Radovik an Warvik koráig. A majdani király, miután társai megszerezték a nagyhatalmú ereklyét, álmot látott. A kinyilatkoztatás hatása alatt hajnalban elvágta társai torkát, és megszökött az ereklyével, amely aztán trónra juttatta őt. Mikor megkoronázták, Radovik a Vérkövet egy hűséges alattvalója uradalmára szállítatta, ahol hűbérese leszármazottai nemzedékről nemzedékre vigyázták azt. A Vérkő mindvégig kötelékében tartotta Radovik szellemét, így az sosem tudott elszakadni az anyagi síktól. P. sz. 3690-ben azonban felsejlett az esély, hogy a Vérkő új hordozóra leljen; a szertartás eredményéről azonban – akárcsak magáról az eseményről – soha senki nem szolgálhatott pontos leírással.
warra: város
wiera: vér
Wier’garu: Közös nyelven vérfarkas, váltott farkas; valójában bolyongó szellem, amit a Necrografia a kóborló dögök osztályába sorol. Csak rendkívül vérszomjas emberek változhatnak haláluk után vérfarkassá, illetve azok, akiknek egy ilyen szellem a testébe költözik. A kóborló dög aztán az általa megszálltból bizonyos alkalmakkor farkasbestia alakjában előtör és gyilkol – de ez csak egyik következménye kárhozatos tevékenységének. Mert az a szerencsétlen, akit megszállt, hamarosan maga is átalakul: lélekben szintén vérfarkassá változik. Mindezek után a romlását okozó szellem továbbáll, újabb préda után kutatva.