A sumis kasztok is fotnosak. A megtartó, énekmondó, ork sámán dolgot is le kellene rendezni. Midnezt azért, mert közröhej, hoyg egy béna krad pap jobban ért a mágiához, mint egy elf megtartó Ezért kell a megtartónak a varázslói mágiát engedélyezni. RÉSZBEN persze. Az ork sámánnál pedig a bm-el való keresztezés azért fontos, mert fotnos, hogy az ork sámán nem szakrális mágikus tudományokra épít, sokkal inkább vulgármágikusra. Melelsleg vannak egész nrormális ork betegségmágusok és nekromanták is az adott körökben. Mivel a játéktechnika ezt nem engedi meg, ki kell bõvíteni a mágiaarzenálukat.
A szerzetes dolog ok. A nomád sámán is. A fentebbiekre?
"A barátom és hû követõm? Nem is tudom... Meghalt már valaha értem?"- Jakirte Jak Cyr
Az elf megtartó nem varázsló! Nem szabad mozaikmágiát adni a kezébe. Ha bõvíteni akarjuk bárhova, akkor a megoldás csak és kizárólag a természetmágia lehet! Ezenkívül szóba jöhetnek az állati kísérõk és esetleg hozzájuk tartozó skillek, de mozaikmágia semmiképp! Egyébiránt Krad minden tudás ismerõje... Mégis ki lehgyen jobban otthon a mágiában, mint egy pap aki egész életét a tanulmányozásának szenteli?
Orkok: Ork nekromanta egyetlen egy létezett, mégpedig a falánk. Sem elõtte, sem utána nem volt hasonló. A sámánok mágiája MINDEN TEKINTETBEN SZAKRÁLIS! A vulgármágusok a köreikben a vajákosok és az énekmondók. A vajákosokkal kutyulhatod a dolgot, mert õk megnyírbált hatalmú BM-ek, de összetéveszteni nem szabad õket! Teljesen más szemlélet...
Az elf nem különösebben érdekel, de még mindig azt mondom nem kell a megtartókat ellátni varázslói cuccossal.
Az ork sámán pedig teljesen szakrális. Amire te gondolsz az valszeg az ork vajákos, ami viszon boszorkánymester kasztilag amúgy is. Így nem kell kevergetni a kettõt. Az ork sámán az orksámánvarikat nyom csak. Az ork vajákos meg mint bm van kidolgozva, mert õ az is. Az más kérdés, hogy a vajákosokhoz a rontások állnak legközelebb.
Tehát még mindig azt mondom ork sámán egy szakrális képzibõl összes varázslatát kapja és nem kell neki mást alamizsnázni. Ork vajákos az bm. Ugyan a Summ-ban kevesebb MP-t kapna, de azt kihagyjuk és õ is normál 7MP-t kap, így belõle is jókis vajákosos cucc lesz.
Elf megtartónál is tartom, hogy szerintem nem kell azokat tápolni más izékkel, mert eléggé húzós varijaik vannak azért az egyedi varázslataik között. Ott is annyi, hogy egy szakrális képzibõl megkapja az összes varázslatát amit leírtak neki és akkor máris lehagyta a krad-papot, mert nem kellett kis-nagy arkánummal majomkodnia.
Megmondom mi a baj: Egy sirenari elf kolóniában a megtartó a mágia nagymestere. Szetintem lealacsonyító az, ha béna szakrális mágiát adunk a kezükne. A kalahorák helyzete nagyban hasonlít a hekkákéhoz, egy hekka-fanatikus akárki mégse él szakrális mágiával. Egy dolog, hogy egy kalahora erõsebb, de egy megtartó mágiaismerete NEM a szokványos szakrális mágiára terjed ki. Az elfek igenis élnek varázslói mágiával, noha másképpen mint a varázslók, mert az õ mágiájuk sokkal letisztultabb. Olyan lehet ez, mint a ryekis shaddok mágiája, ami a letisztultságra épít. Az a sirenari elf, aki segített Ryeket felépíteni detto ugyanolyan mágiával élt, mint a többi shadd. Ennek magyarázata, hogy az õ mágiájuk a crantai-ryeki tiszta enegiaformákkal egyezik meg majdhogynem. Mivel iylen mgia nincs a magusban kidolgozva, ezt a varázslók elemi mozaikjaihoz, TAM mozaikjaihoz, idõ- és térmozaikjaihoz lehet hasonlíteani. Megtartóból baromi kevés van Yneven, de azok élnek iylen mágiával. Nem szennyes szakrális mágiatudorok mint egy béna Krad pap, aki az életbe nem jut el olyan spirituális-metafizikai szintre, mitn egy elf. Az elf mágiatudás jóval magasabbrendû a pyarroni papok ismereteinél. Mellesleg ha egy Krad pap az életét is ráteszi hogy a mágiát tanulmányozza se ér el akkora siekreket, mint egy 300 évet élt 1. szintû megtartó, aki az elfek körében a mana mestere. 300 kontra piszkos 60 év szignifikáns különsbég. Az elfek azért élnek annyit, hogy spirituálisan is elmélyedjenek tudásukban. Az elf megtartók igenis élnek varázslói mozaikokkal jobb híján, ha már nincs crantai-shadd mágia. Mellesleg Ryek és a crantaiak is a kristályszférák fennsõbb részébõl szerezték a mágiájuk, õk a metafizikában voltak nagyon jratosak. Képesek voltak jövõbelátni is. Az elfek tudását érték be majdhogynem. Ha ez így van, többszöres is indokolt a megtartókat turbózni.
Félreértés ne essék: NINCS kasztegyenlõség a magusban. Midnenkinek el kell fogadnia, hogy vannak tápabb kasztok, vannak gyengébbek. Nehogymár egy tolvaj egyenlõ esélyû legyen egy elf megtartóval. Egy tolvaj 2 éves élettapasztalatból van a pályáján, egy elf 300 évnyi elmélyüléssel. Valahogy nem vágna össze a kettõ, ha görcsösen állandóan játékegyensúlyra és kasztegyenlõségre törnénk. Az már irreális lenne. DE! A tolvaj ha gyengébb is, oylan szempontból van elõnyben, hogy rugalmasabb, és lehet vele játszani. Egy elf megtartóval való játszás nehézkesebb, mert kevés helyen tûrik meg egyrészt, másrészt a mágiáját nem alkalmazhatja bárhol, anélkül meg csak a harcosoknál csekélyebbb harci tudására szorulhat.
Ork sámán: Dede, egy ork sámán él felhasználói mágiával is. Mi is a szakrális mágia? Olyan mágia, amely egy fennsõbb létformától származik közvetlenül, azaz vagy egy külsõ síkbeli valaki, avgy egy természetfeletti ynevi hatalmasság szolgáltatja a manát. Az ork héroszok igaz, fennsõbbrendûek, de csak abban, hogy az ork közösségek éltetõ szellemeiként reinkarnálódnak, különleges készségekkel. Nem állnak olyan szinten se, mint a kalahorák, és nem Kradok vagy Dreinák. Így, az orkok mágiája sokkal összetettebb kell hogy legen, mint a tiszta szakrális mágia. Ne feledjük, hogy sok ork törzsnek a hérosza gyengébb mint a másik... valamelyikek nem tsiztelnek csak közvetetten, vannak démonimádók és vannak, akik egyszerûen nem törõdnek iylenekkel. És nekik is vannak sámánjaik. A sámán nem egyenlõ a pappal. A sámán az a valaki, aki többet tud a világ mûködésérõl, esetlegesen valami fennsõbb hatalomra tud magyarázatot adni. A pap az a csatorna a hatalmasságok közt. Egy sámán nem csatorna, noha sokszor képes kommunikálni a héroszokkal... de azok a sámánok, akik nem kommunikálnak, honnan szereznék a mágiájuk? Midnen bizonynal a földszellemekbõl, ami már mágia elorzás leginkább és nem szakralitás. Az pedig a bmek felhasználói mágiájához van közel, mert õk a föld manaáramaiba kapaszkodnak bele. A módszer más, de játéktechnikailag azonos, így indokolt, hogy egy ork sámán tudjon ezt is. Mellesleg: Anyrok alkonyában, a káoszkor közepén az ork sámánok még Tha'ushur halála után is mágiáztak. Pedig már meghalt. Ki szolgáltata volna nekik a szakrális energiát? Mellékesen bm-i mágiát használtak... mégpedig természetit. A könyvben többször is. De az észak lángjaiban, a Látók törzsében is voltak sámánok... a Látók pedig nem törõdnek már a héroszokkal ezekben az idõkben...
Gondoljátok ezeknek fényében végig újra a dolgot... játéktechnikailag kell midnezt nézni... azaz, a varázslói mágia ennek és ennek a része lehet, még ha úgy is hívják, ahogy, detto az orkoknál...
"A barátom és hû követõm? Nem is tudom... Meghalt már valaha értem?"- Jakirte Jak Cyr
Ne vedd támadásnak nagyon. Amiket itt összehordál az igen érdekes kis látomás volt, de a szakrális mágiát és a vulgármágiát, magasmágiát nem kéne vegyíteni, fõleg azért, mert amiket te itt példának hozol nem a nagy kibõvített megtartók, sámánok, hanem "egyszerû" varázslók és vajákos boszorkánymesterek. Talán át kéne még ezeket olvasni a Summariumból a játéktechnikai részeket, mert oda ugyebár azért lettek dolgok világosan leírva, hogy melyik mit tud, hogy az alapján lehessen játszani. Ezt is érdemes átgondolni, mert így nem lesz jó, hogy a nagy újítások között átírunk kasztokat alapjaikban.
Nos... A shaddok mágiáját hogyan kevered is bele az elfekébe? Az említett könyvben az alapító, avagy idõközben csatlakozott shaddok, akik már hatalommal élve kerültek a 21- be, mind mind különbözõ mágiaformával éltek! Volt köztük varázsló (nem keverendõ a mostanival), pap, és ugye volt a mi kis elfünk is aki meglehetõsen fekete, azaz nem tipikus elf mágiát ûzött (max a mindeneket elnyelõ megtartója lehetett), de semmiképp sem volt köze a shaddok hagyományos mágiájához, maximum segíthetett a kifejlesztésében, mert ugye õ volt még hasonló hatalmon mint az elsõ, és õ is a kezdetekkor került oda. Tehát ne keverjük bele ha nem muszály... Egyébiránt van egy nagyon jó könyv, aminek a címe sajnos nem jut eszembe, de kompletten egy elf megtartóról szól. Shan-nak hívják és a könyv végigkíséri az életét. Valóban nagy hatalma volt (amibõl egyébként minden varázslat, egytõl egyig szerepelt a sumiban), de nem õ volt az elfek mágiájának mestere. Arra külön mágiahasználók voltak. Õ VALLÁSI vezetõ, és nem utolsósorban remek harcos volt (íjász). Viszont amikor falánk elkezdte csinálni a dolgait, szinte mozdulni sem tudott! Egyszerûen nem volt hatalma hozzá! Sõt! A varázslóiknak sem! Ne keverjük össze a megtartók mágiáját az óelfek hatalomszavaival! Hidd el elég erõs kaszt a megtartó az egyedi varázslataival így is...
Orkok: Változatlanul nem értek egyet. Szerintem a sámán az sámán, a vajákos meg vajákos. Ha a sámán mindent tudna, akkor nem lenne szükség vajákosokra, márpedig vannak. Az hogy épp kitõl kapják a manát, már más tészta...
A mágiarendszerek NEM kasztfüggõk. Ezt kellene megérteni végre. Azért, mert valaki boszorkány, még tud boszorkánymágiázni. Azért mert valaki Tharr pap, attól még megtanulhatja a bm-i nekromanciát. Attól még, hogy valaki pap, megtudja anlni a varázslói mágiát. Adron papjai hogy csinálják? Na és azok a kraditák, akik varázslói mágiával élnek? Egy dolog, hogy kevesen keverik ezeket, de igenis vannak olyanok, akiknél ez megfigyelhetõ. Számtalan regénybeli példa van ezekre, aki olvasott már M* regényeket az tudhatja ezt. Az a baj, hogy beleesnénk abb a hibába, hogybekategorizálnánk a kasztokat most, ahogy az ETK teszi, de ezt ne mszabad, mert ez UT. A mágia azért képzettség, mert nem egy adott kaszt sajátja. harcos is megtanulhat bm-i villámmágiázni. Van rá esélye, lehetõsége. Fejvadász is válhat mentalistává. Sok-sok példa lenne... a mágiarendszerek keverhetõek, mert csak abból különböznk, hogy másféleképp nyerik ki a manát és máshonnan. De ezek megtanulható módszerek. Egyedül a szakrális mága az, ahol adják a manát más magasabbrendû lények, de egy papot nem gátol meg semmi, hogy a holt anyagokból nyerje ki a mágiát, ahogy a bm teszi. vagy az élõkbõl, ahogy a boszi. Vagy a kontinens manaáramaiba kapaszkodjon stb stb...
Mellesleg: az én példáimban nem Gorcuinok és Alyrok a kevert mágiahasználók, hanem hús vér élõk, kb 5. szintûnek megfelelõ akárkik, akárkik.
Másrészt: Amit te látomásnak nevezel, az kérem szépen az eredeti háttértudás a M* mágiarendszereirõl. Ha ezzel te nem élsz, akkor nem tudsz érdemben szólni a témáról. Ha pedig nem tudsz, akkor fölösleges lenne demagóg módon ellenezned a dolgot. Ha utánaolvasol, elgodnolkozol rajta és azon is, hogy az UT szeritn vajh miért lettek így megcsinálva a mágiarendszerek, akkor megérted azt is, hogy tulajdonképppen igazam van.
Egyébként: A nomád sámán démonoktól szerzi a mágiáját sokszor, az külsõ síkbeli lény, azaz szakrális a mágia. Mégis felhasználói elemek vannak benne, mert a föld szellemeibõl, azaz a manaáramban úszó lényekbõl, vagy élõkbõl szerzi a mágiáját másrészt, azaz felhasználói mágus is egyben. Itt is keveredik a máigiarendszer. Egy tharrita vérnyelõrõl ne is bezséljünk...
"A barátom és hû követõm? Nem is tudom... Meghalt már valaha értem?"- Jakirte Jak Cyr
Akkor ajánolm figyelmébe minden kis lelkes tudornak az UT-t. Ugyanis a szakrális mágiánál, ha valaki elolvassa az adott képzettség elején lévõ leírást és az elsõ két mondatot sikerül helyesen értelmeznie, akkor kiviláglik, hogy eredetileg leírva az van: a papok varázsolnak enélkül is. Ez csak azt jelképezi, hogy tudják-e, hogy mit csinálnak vagy csak úgy csinálják.
A shaddok mágiája úgy jön ide, hogy az az elf hasonló módszerekkel küzdött, hasonló módon nyerte ki a manát és hasonló szinten alkalmazta azt. És nem volt szakális mágiatudor. A hõseposzt ugyan nem olvastam, de midnen más eddigi általam olvasott írás azt támasztja alá, hogy a Megrató nem pusztán vallási vezetõ, de a mágia tudora is az elfek körében. Nem hiszem, hogy pap lenne. Sokkal több annál. A metafizika értõje és ismerõje, komoly materialista eszméket vall, ekapcsán olyasvalaki, mint egy varázsló... éshát mivel az elfeknek nem kellenek a hagyományos értelemben vett papok, ezért a megtaró nem szabad, hogy oylan szakrális mágiát ûzzön, mint egy kradita. A varázslói mágia részét úgy csoportosítanám át, hogy az is ugyanolyan mágiatípus számára mint a természetmágiája, csak játéktechnikailag különbözik, de nála összetartozik. Olyan lehet ez pont, mint a sámánnál, ahol a szakralitás a felhasználói magicel lett keverve... a megtartó az a valaki lenne, akinél am agas mágia lenne keverve. Ahogy a sámánnál a szakralitás sem úgy jelenik meg, mint egy papnál, úgy a megtartónál se kell, hogy a magas mágia úgy jelentkezzen mint egy varázslónál...
EDIT: a szakrális mágia gyakorlásához nem kell állandó channel az isten részérõl Az csak ezt jelenti... azért szakrális mágia a szakrális mágia, mert a lényege az, amit már leírtam...
"A barátom és hû követõm? Nem is tudom... Meghalt már valaha értem?"- Jakirte Jak Cyr
Ha nem a hõseposzban olvastad, akkor hol? Nem tudok egyetlen más regényrõl sem amiben megtartók szerepeltek volna... Egyébként olvasd el, és utánna nyilatkozz a megtartókról! Az egész könyv róluk szól... Emlékeim szerint apszolúte nem volt mágiatudor.
A megtartó egyértelmûen "pap". Köze sincs a varázslóhoz. Az elfeknek nem voltak normál értelemben vett varázslóik. Miután "megszülettek" a kalahorák, utána jöhettek a megtartók. Addig akik mágiát birtokoltak az óelfek voltak, és õk is "csak" hatalomszavakat.
Csak az újkori elfek között vannak varázslók... a régi korokhoz már csak a megtartók nyúlnak vissza...
A sumis megtartóleírás, az elfek könyve vagy micsoda ugyanezt közvetíti az olvasó felé: a megtartó több mint egy sima szakrális tudású pap. Megtartó igazából szerepet sehol se kap, de sok ehlyen, amikor róluk beszélnek (Alyr is mesél nem is egyszer, vagy a homoki elfekrõl szóló rész a halál Havábanban, ahol szintén esik szó a megtartókról stb) akkor mindig az jön le az olvasónak, hog többek ennél. Mivel nincs oylan mágiarendszer kidolgozva, hogy elf magas mágia, ezért a varázslói mágiából kell átcsoportosítani...
EDIT: A kalahorák elõtt nem csak elf õsmágia volt. k.Zs. írásában, a szerafizmusban egyébként pontosan errõl van szó... és ott is arról bezsél, hogy a mágiarendszerek átjárhhatóak. Az, ami meghatározza, hogy ezt és ezt ne tudd megtanulni az az, hogy honnan nem tudnád beszerezni a manát. Ahonnan nem tudod, azt nem tudod megtanulni.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Tysson-lar 2007.02.23. 14:20-kor.
"A barátom és hû követõm? Nem is tudom... Meghalt már valaha értem?"- Jakirte Jak Cyr