MERP karakteralkotás folyamata:
1. Tulajdonságok meghatározása. Rendeld a dobott értékeket a tuaaljdonságokhoz.
2. Keresd ki a Tulajdonságokhoz tartozó Bónuszt a könyv 26. oldalán lévő BT-1 táblázatból és írd be a karakterlap Tulajdonság-Bónusz rovatába.
3. Válassz fajt. Keresd ki a fajhoz tartozó tulajdonságbónuszt a könyv 29. oldalán a BT-3 táblázatból és írd a karakterlap Fajbónusz rovatába.
4. Előélet lehetőségek kiválasztása. Fajtól függ mennyit választhatsz (89. oldal lap alja legutolsó sorban van leírva melyik fajnak mennyi jár). Most válassz a lehetőségeid közül: a 85. oldalon van a KLT-2 táblázat. Ez a lépés azért most kerül sorra, mert ha például a Tulajdonságnövelést választanád, akkor azt módosítanod kell a karakterlapon. Amennyiben valamilyen Szakértelem bónuszát növeled meg, ezt a karakterlap Tárgy és Különleges Bónusz rovatába írd.
5. Válassz hivatást. 82-83. oldal. A Hivatásbónuszok: ez azt jeleni hogy szintenként ennyi bónuszt kap a karakter az adott szakértelemre. Pl: A harcos szintenként kap +3-at a Fegyveres szakértelmére, ez azt jelenti hogy egy 5. szintű harcosnak +15 Hivatásbónusza van az ÖSSZES Fegyveres szakértelemre.
6. Gyermekkori szakértelem fejlődés megállapítása. Lapozz a könyv 89. oldalára Keresd ki a saját választott kultúrádhoz tartozó számokat. Ezek jelölik hogy gyerekkorodban hány SZINTET szereztél az adott szakértelemből. (Azaz ez nem bómusz hanem SZAKÉRTELEM SZINT.) Pl: Egy törp gyerekkorában 3 szintet kap a Mozgás és manőver szakértelmen belül a Láncing-re. Akkor, húzz 3 x-et a karakterlap Mozgás és manőver rovatában a láncingekhez, és így tovább, míg minden szintet be nem x-eltél. Egy db x= 5 bónuszt ér, amit a karakterlap Szintbónusz rovatába kell beírni. De még ne összesítsd, mert változni fog, változhat a szintlépésekkel, ha épp azt fogod fejleszteni. Beszélt nyelvek: Minden faj leírásában benne van hogy mely nyelveket beszél és tanulhat meg.
7. Ellenőrizd hogy a fajod/kultúrád nem ad-e plusz bónuszokat egyes szakértelmeidhez. Pl: A kalózok +25-öt kapnak az Asztrológiára. Ezeket a változásokat írd be a karakterlap Tárgy és Különleges Bónusz rovatába, a már meglévő mellé. Pl: Előélet lehetőségeknél már itt fejlesztettél valamit.
8. Tanulóévek alatti szakértelem fejlődés kiszámítása. 90-91. oldal. A KLT-4 táblázat arról tájékoztat hogy egy-egy Hivatás szintlépés alkalmával mennyi Fejlesztési Pontot kap egy-egy szakértelem csoportra. Ezek nem szakértelem szinteket és nem is bónuszt jelölnek. Hanem ezek olyan "bevásárló pontok" amiből megveheted a fejleszteni kívánt szakértelem szintjét. Hogy milyen módon lehet őket felhasználni arról, a 90. oldalon az első oszlop tájékoztat, illetve ha maradt még pontod amit nem használtál el, a Fejlesztési Pontok átváltása c rész tájékoztat a 91. oldalon. Megkötés: egy szintlépés alkalmával maximum 2 szinttel növelhető meg egy szakértelem, KIVÉVE: mozgás ás manőver. Ezt a lépést 5 alkalommal kell megismételni egymás után, hiszen 5. szintűek vagytok. Összesítsd a bónuszaid.
9. Összesítsd a felszerelésed súlyát. (Páncélt és ruhát nem kell beleszámolni, ha magadon viseled.) Döntsd el hogy a karaktered hány kiló. (Ésszerűségi határok között.) A 92 oldalon lévő BT-5 táblázatból állapítsd meg van-e súlybüntetés.